Boeknieuws!

Van de week kreeg ik een bijzondere foto doorgestuurd van Uitgeverij Macc: de eerste schets voor de kaft van ‘Bay’!
Illustrator Maarten de Bruin maakte deze in een verloren uurtje op de stand van de Gothicbeurs in Rijswijk. Ik ben er super blij mee. Het is nog maar een schets natuurlijk, maar hij straalt precies het gevoel uit dat ik had bij het schrijven van het boek en toont de belangrijkste aspecten van het verhaal. Ik kan niet wachten op het eindresultaat!

We streven er naar om Bay in het weekend van 26 mei te lanceren. Dan vindt Keltfest plaats en dit zou een mooi moment zijn. De eindredactie heeft me aangeraden om het einde van Bay iets te herschrijven; het komt nogal abrupt. De drukkerij heeft zo’n drie weken nodig voor het printen, maar ik moet nog even goed nadenken over hoe ik het verhaal ga uitbreiden. Ik moet dus snel nog even aan de slag.

Een paar weken geleden ontmoette ik andere schrijvers die hun boek uitgeven bij Macc, tijdens een workshop verkoop, gefaciliteerd door de uitgeverij. Macc staat vaak op beurzen, en het is leuk als de schrijvers daar dan ook bij zijn. Maar het is een vak apart om je eigen boek te verkopen. We hebben met elkaar besproken hoe je mensen aanspreekt, hoe je hun aandacht vasthoudt en hoe je hen jouw boek laat kopen. Het was erg leerzaam en bovendien leuk om andere schrijvers te ontmoeten. Ik zal hier op Keltfest hopelijk veel aan hebben.

In de Volkskrant stond een mooi artikel over de functie van een uitgeverij. De opvatting is dat het niet veel uitmaakt bij welke uitgeverij je publiceert, dat het gewoon een middel is om je boek bij de lezer te krijgen.

Voordat ik Bay opstuurde naar uitgevers, wist ik al dat het wel degelijk uitmaakt. De uitgeverij moet passen bij het genre van je boek. Het is belangrijk dat zij de doelgroep van dat genre weten te bereiken en dat ze weten waar die doelgroep van houdt. En omdat dit mijn debuut is, hoopte ik ook op begeleiding bij het schrijven/afronden, promotie en branding van het boek.

Als schrijver wacht je niet aan de zijlijn om te zien wat er met je boek gebeurt. Je speelt zelf een heel grote rol in hoe en óf jouw boek wordt opgepikt door de doelgroep. Samen met de uitgever vorm je een team om dat voor elkaar te krijgen. De uitgever kan dat niet alleen en de schrijver ook niet (nouja, ík zou dat niet kunnen. Er zijn natuurlijk schrijvers die wel zelf hun boek uitgeven, ook in het fantastische genre). Zo staat het ook in dit artikel: een boek schrijven en de promotie zijn twee verschillende dingen. Dat je het ene voor elkaar hebt gekregen, betekent niet dat het tweede ook jouw ding is.

Ik ben blij dat ik bij Macc mensen heb gevonden die me hier bij helpen en workshops organiseren om van elkaar te leren. Zo wordt de drempel om uit mijn comfort zone te treden wat lager.

Ik kreeg van de week nog meer leuk nieuws: SF tijdschrift SF-Terra heeft het interview van mij dat verscheen in de nieuwsbrief van Macc overgenomen. Het staat nu in het februari-nummer.

 

‘Rijk word je niet van het uitbrengen van een boek, maar het verrijkt wel je geest.’
– Frank Noë, hoofdredacteur van Schrijven Magazine en Schrijven Online

 


Plaats een reactie